
Al voltant d’aquest plat típic d’aquestes contrades, a Santa Coloma de Queralt hi ha arrelat tot una festa, que enguany ha celebrat la seva trentena edició.
Segurament l’arrel d’aquest “romesco colomí” cal trobar-lo en la senzillesa de la cuina a pagès, en els ingredients a l’abast, i una cuina pràctica i de reaprofitament: el bacallà era dels pocs productes del mar que, assecats amb sal, podien conservar-se, i ser venuts a comarques de l’interior.
Aquest bacallà, amb un punt, entre saladet i picant, ajudava a escalfar el cos, acompanyat d’un bon got de vi, en les nits fosques de la tardor i de l’hivern…
La festa va començar, a mitja tarda, al sons d’una cobla, que va engrescar a participar en les rotllanes que es van fer per les diferents peces; en aquest cas, va ser la cobla “Ciutat de Girona” qui ens va acompanyar, aprofitant les ombres de la Plaça Major, en una tarda calorosa.
Un segon punt d’atenció, son les colles “romescaires” que s’hi han inscrit al concurs i elaboren diferentes receptes d’aquest plat, que seran degustades per un jurat, i se’n escolliran les millors creacions .
El més esperat és la “romescada popular” on l’organització ha preparat, les taules i l’àpat, per poder gaudir els prop de 450 assistents que prèviament ens hi havíem apuntat; a les 21,00 hores es van començar a repartir les caixetes amb el contingut del sopar : amanida, plat de romesco colomí, pa i cobert, fruita i pastisset, i a la taula el vi i l’aigua. Després, amb la frescor del capvespre, es va degustant aquest romesco colomí, acompanyat de la conversa informal entre els veïns i coneguts a la taula, sense preses.
A quarts d’onze, un conjunt anima als assistents a ballar i compartir una bona estona de música…
És una de les activitats que s’esperen, a l’inici de la temporada estiuenca… l’assistència i recolzament a aquesta festa, auguren el manteniment d’aquesta tradició.
Un agraïment a tot l’equip de voluntaris, i socis, de l’entitat que organitzen tot l’aspecte logístic i de cuina, perquè tot s’esdevingui sense incidències.
La festa, la vila de Santa Coloma, i un espai com la Plaça Major, per gaudir-ne molts anys més…