
Nosaltres som el resultat de moltes families que s’han concentrat en nosaltres, els seus cognoms, el seu ADN, les seves formes de fer i fisonomies no ens son alienes.
Però per identificar-nos, la llei del Registre Civil va preveure que els cognoms propis fossin els primers del pares i la mare (com a norma general) i que es mantenen al llarg de la nostra vida. En altres paisos anglosaxons existeix la tradició que el cognom de la dona es modifica i agafa el del marit, i altres particularitats en altres paisos propis de la tradició.
Aquest oblit (o desconeixement) dels nostres cognoms, posteriors als dos habituals, es una situació que també es produeix amb el nom : quan ens inscriuen al naixement o bateig, se’ns assignen tres noms, però sempre ni hi ha un de preferent que es per el qual som coneguts.
En el cas dels cognoms, existeix un procediment rudimentari, que de segur pot generar dubtes, però que es el mes acceptat, com a norma general i sense que hi hagin alteracions (alteració de l’ordre dels cognoms, pares desconeguts…) :
Primer cognom : El primer cognom del pare
Segon cognom : El primer cognom de la mare
Tercer cognom : El primer cognom de l’avia paterna (la mare del pare)
Quart cognom : El primer cognom de l’avia materna (la mare de la mare)
Cinque cognom : Primer cognom de la besavia paterna-paterna (la mare de l’avi patern, per part de pare)
Sisé cognom : Primer cognom de la besavia materna-paterna (la mare de l’avia, per part de pare)
Seté cognom : Primer cognom de la besavia paterna-materna (la mare de l’avi, per part de mare)
Vuité cognom : Primer cognom de la besavia materna-materna (la mare de l’avia per part de mare)
El vuit cognoms han estat popularitzats, o ens els hem preguntat a partir de les pelicules espanyoles de “Ocho apellidos vascos” i “Ocho apellidos catalanes”, que han tingut gran ressó.
Un animo a fer aquest qüestionari, i a descobrir i encuriosir-vos en la pròpia historia familiar.