
La imatge del campanar de Sau ens diu visualment l’estat del mateix; realment quasi no s’hauria de veure amb el pantà ple
.
Progressivament l’estadística ha anat entrant a les nostres vides, i els mitjans de comunicació la utilitzen per a fer visuals notícies què numèricament son comparables.
Perquè amb una o varies variables ens dona una imatge ràpida, però molt directa del que volem dir; per exemple, si diem que en un indret hi ha una temperatura de 26 graus, no cal que ho complementem perquè la nostra percepció ja ens transmet una informació molt precisa.
Però la estadística és una ciència, que utilitza una metodologia, per reunir, agrupar, i classificar dades que tinguin unes determinades característiques comuns, per poder arribar a conclusions respecte de l’informació treballada.
Podem analitzar les dades de forma individual, en temps actual o passat, ser predictiva, amb una o diferents variables, en un moment determinat o comparativament.Però posant uns exemples més concrets :
- Diem què, els pantans estan a una mitjana del 38 per cent… (informació de l’actualitat, que s’ha treballat a partir de la mitjana).
- Què els mateixos estan un 30 per cent sobre la mitjana de l’any anterior (aquí s’ha fet una comparació del mateix fenomen de dos anys).
- Què, la temperatura dels darrers anys ha pujat, amb una gráfica (és una eina visual molt potent)
- Què ha plogut, en un indret, el 30 per cent, més o menys, del que havia plogut l’any anterior (comparativa any actual, amb l’any anterior)
Però l’estadística també s’utilitza en molts altres camps informatius de l’actualitat :
- La situació del nombre de persones a l’atur o la comparativa, respecte d’altres períodes tant en nombre, com en percentatges
- Els vots obtinguts per una formació política, respecte de les altres, o respecte del total de la població votant.
- El nombre d’accidents a les carreteres, respecte a períodes anteriors.
- El sondejos electorals…
Aquests resultats indiquen l’agrupació d’una dada (o dades), i l’orientació respecte del seu impacte, perquè son la concrecció d’una varietat molt diferenciada, i no es poden analitzar individualment, o sectorialment.
Si diem que la mitjana dels pantans catalans es del 38 per cent, aquesta dada és molt genèrica, però si analitzem les diferents conques dels rius veurem que hi han percentatges molt diferents, en funció del lloc on estan situats, i la seva utilització i/o consum; però és una dada que sí la podem comparar amb la mateixa de l’any anterior, aquesta comparativa ens aportarà una dada concreta de sí, les reserves d’aigua, en general és troben millor o pitjor respecte de l’any anterior.