L43 – OPINIÓ I RECURSOS : l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona (AHAT) 100 anys : reproducció en xarxa, i llibres indexats…

Parlar de’Arxiu de Tarragona (AHAT – Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona), i encara mes en aquest any del centenari de la seva fundació, es quelcom de justícia dedicar-hi aquestes línies de difusió.

Per les persones que ens acostem a la historia famialiar i en cerquem lligams i parentius, tenir les documentacions de les parroquies del Bisbat, accesibles es una ajuda importantisima i un estalvi en temps i desplaçaments.

Igualment, i es  un dels elements a remarcar,l’AHAT ha esdevingut pionera en el micromecenatge i en la participació de particulars, empreses e institucions, en poder facilitar la digitalització progressiva dels fons dipositats, fet que al llarg d’aquests anys es troba en una fase final.
I aquesta situació no es comparable a altres bisbats, on has de fer el desplaçament i treballar sobre els propis llibres físics; al meu entendre la digitalització comporta (a nivell general) :
a.Capturar la imatge del document, i que aquesta no es perjudiqui, fet que amb la consulta manual, o el propi pas del temps, o altres factors podria fer perdre qualitat a la imatge original.
b.Consultables les 24 hores el document íntegre, sense desplaçaments als arxiu on es deposíti fisicament la documentació i les limitacions d’horaris i desplaçaments.
c.La consulta reiterada del document original, obviant les limitacions dels registres indexats (buidatges), on només hi figura una part o dades parcials del document.
d.Poder consultar de forma rapida i al moment, parróquies del bisbat, i establir relacions amb facilitat.

Però l’arxiu també ha anat molt mes enllà de la custodia fisica dels documents, fet que ha estat prioritari durant generacions, hi ha obert el mateix a facilitar l’apropament de persones que potser no estem acostumts a la lectura de caligrafies antigues o a mouren’s entre els diferents tipus de documentació, i ha impulsat xerrades i seminaris per al coneixement de la nostra historia, i també un voluntariat que gradualment ha anat indexant els llibres, per a facilitar la localització de les actes, evitant la consulta individualitzada a l’ordinador.
Tota aquesta documentació es una recerca en si : no totes les parróquies tenen els mateixos llibres, ni les mateixes secuenciacions, potser el alguns d’ells hi trobarem reflexions, formes de fer própies d’una parróquia, o quelcom que el Mossén hi va escriure…tot ajuda en la percecpció de la historia i el moment en que van ser redactats.
Reprodueixo els parágrafs que la web de l’AHAT dedica al moment fundacional, encara que la historia d’aquests cent anys ha tingut períodes de mes o menys intensitat, i de perills, tot seguint els acconteixements polítics i socials de cada moment :

Consulta documents indexats :
Haureu d’anar a la pestanya d’”Arxiu en línia”, i a la opció de “Fons Documentals”, on hi trobareu una columna desplegable amb els àmbits en que esta classificada aquesta documentació; básicament es el capítol “7.Parroquials”, on hi ha les diferents parròquies, i a cada una d’elles desplegables, segons el tipus de la mateixa, i fins la sub-agregació del llibre concret en dipòsit.
Els llibres dipositats, que tenen identificat la icona en blau, son el que estan consultables directament; els altres només ho son fisicament i al arxiu, fins que es produeixi la financiació de la seva digitalitzaci, i, en els casos que ha estat treballada, també la relació indexada de les actes.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.